به گزارش جام جم آنلاین، سریال مسمومیت دانش آموزان ادامه دارد و در چند روز اخیر دانش آموزان بیشتری در استانهای مختلف کشور دچار مسمومیت شدهاند. اتفاقی که سبب شده است، بسیاری از والدین برای فرستادن فرزندانشان به مدارس دچار تردید شوند.
در تازه ترین واکنش به این مساله وزیر آموزش و پرورش گفته تاکنون تصمیمی در خصوص مجازی شدن مدارس گرفته نشده است.
یوسف نوری درپاسخ به این پرسش که آیا بحث مجازی شدن مدارس در دستور کار قرار دارد؟ عنوان کرده است که در جلسهای که بتازگی در این خصوص برگزار شد به چنین جمع بندیای نرسیدهاند.
در این بین اما کم نیستند پدر و مادرهایی که به فرزندانشان اجازه نمیدهند در کلاس درس حاضر شوند. یکی از آنها در این خصوص به خبرنگار جام جم آنلاین میگوید: سلامتی فرزندم از همه چیز مهمتر است. به همین دلیل تا شرایط تغییری نکند، اجازه نمیدهم به مدرسه برود.
اگر از او بپرسید که آیا با این رویکرد فرزندش از درس و مشق عقب نمیماند؟ میگوید: سلامت فرزندم در اولویت قرار دارد. این درحالی است که میتوانم با کمک گرفتن از معلمان خصوصی نگذارم از درس و مشق عقب بیفتد.
مشکل اینجاست که در حدود سه سال گذشته بسیاری از دانش آموزان به دلیل مسائلی مانند فراگیری کرونا، آلودگیهوا و کاهش شدید دما از تحصیل عقب ماندهاند. این درحالی است که همه والدین نیز با توجه به افزایش هزینه خدمات معلمان خصوصی نمیتوانند برای فرزندشان چنین راهکاری را در نظر بگیرند.
هرچند بسیاری از والدین تقاضای مجازی شدن کلاسهای درس را مطرح کردهاند. اما کم نیستند کارشناسانی که تاکید میکنند مجازی شدن کلاسهای درس تفاوتی با تعطیلی مدارس ندارد. به همین دلیل بهتر است بجای پاک کردن صورت مساله به برطرف کردن مشکل پرداخت.
ابراهیم سحرخیز، معاون پیشین وزارت آموزش و پرورش از کارشناسانی است که مخالف برگزاری مجازی مدارس است. او در گفتوگو با خبرنگار جام جم آنلاین میافزاید: برگزاری مجازی مدارس فرقی با تعطیلی ندارد، زیرا بسیاری از دانش آموزان به گوشی هوشمند یا اینترنت مناسب دسترسی ندارند. به همین دلیل باید بجای مجازی کردن کلاسهای درس مشکل را برطرف کنند.
سحرخیز ادامه میدهد: فراموش نکنیم که در چند سال اخیر به دلیل مسائل مختلفی مانند، کرونا، آلودگیهوا و کاهش دمای هوا دانش آموزان بدرستی در مدارس حاضر نشدهاند و ادامه چنین رویکردی آسیبهای غیر قابل جبرانی به کشور تحمیل خواهد کرد.
او با اشاره به اینکه خانوادههای حدود 14 میلیون دانش آموز این روزها گرفتار این مساله و دغدغه هستند، عنوان میکند: برای برطرف کردن این مشکل نهادهای امنیتی باید سریعتر عمل کنند.
مهرداد ویس کرمی، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس نیز از مخالفان تعطیلی مدارس است. او در این باره به جام جم آنلاین میگوید: براساس گزارشهایی که تاکنون در خصوص مسمومیتها ارائه شده امکان پیشگیری از این مساله وجود دارد. برای نمونه میتوان از ماسک استفاده کرد.
این نماینده مجلس ادامه میدهد: در دوران اوج کرونا نیز برخی معتقد بودند که نباید آزمون کنکور را برگزار کرد. اما با رعایت نکاتی آزمون برگزار شد و پیامدهای جدی نداشت.
او درباره اینکه مقایسه خطر کرونا با انتشار گاز و مسمومیت دانش آموزان درست نیست و نمیتوان از ماسکهای معمولی در این خصوص استفاده کرد نیز عنوان میکند: به نظرم شرایط کرونا سختتر بود. چون در این مساله احتمال مسمومیت خفیف وجود دارد. اما کرونا قربانیان بسیاری گرفت.
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس میافزاید: هدف دشمن نیز چنین رویکردی است. به عبارت دیگر اگر تعطیلی مدارس را بپذیریم یعنی خیلی زود میدان مبارزه را به دشمن واگذار کردهایم.
ادامه سریال مسموم شدن دانش آموزان سبب شده بسیاری از خانوادهها نیز طرفدار مجازی شدن کلاسهای درس باشند. برای نمونه مدتی پیش تعدادی از والدین در قم خواهان این رویکرد شدند.
مادر دانش آموزی که بتازگی دچار مسمومیت شده است، در این باره به خبرنگار ما میگوید: ما در یکی از محلات جنوبی تهران زندگی میکنیم، چند روز پیش در مدرسه دخترم تعدادی از دانش آموزان مسموم شدند. از آن روز به بعد دیگر خواب و خوراک ندارم و می ترسم اتفاق بدی برای فرزندم یا همکلاسیهایش بیفتد.
او ادامه میدهد: به همین دلیل دیگر اجازه ندادم دخترم به مدرسه برود، چراکه فرزندم همه زندگی من است و نمیخواهم اتفاق بدی برای او بیفتد.
هرچند بسیاری از والدین نگران سلامتی فرزندانشان هستند. اما سلامتی تنها مسالهای نیست که موافقان تعطیلی مدارس به آن اشاره میکنند. برای نمونه هستند کارشناسانی که تاکید میکنند در محیطی که در آن استرس و اضطراب موج میزند، قدرت یادگیری دانش آموزان به حداقل میرسد و آنها نمیتوانند در کلاس درس تمرکز لازم را برای یادگیری داشته باشند.
در این بین حتی برخی کارشناسان آموزشی تاکید میکنند که وقتی خطر مسمومیت وجود نداشت و دانش آموزان برای کلاسهای جبرانی در روزهای تعطیل در مدارس حاضر میشوند، تمرکز لازم را نداشتند. به همین دلیل شرکت در کلاسهای جبرانی در شرایطی که حتی خطر مسمومیت مطرح نیست، نتیجه مطلوبی ندارد.
البته در این بین اگر با عینک روانشناسی نیز مساله را بررسی کنیم، هستند کارشناسانی که معتقدند در شرایطی که دانش آموزان و والدین ترس و اضطراب دارند، حضور در مدارس نتیجه مطلوبی نخواهد داشت.
مهری موسوی، مشاور خانواده نیز چنین دیدگاهی دارد. او در این باره به جام جم آنلاین میگوید: همیشه در بستر اضطراب بهترین اهداف هم نتیجه خوبی نمیگیرند، زیرا اضطراب، ترس، نگرانی و چنین دغدغههایی هر نتیجه خوبی را تحت الشعاع قرار میدهد. این واقعیتی است که قابل انکار نیست و مشخص است که بین اضطراب و نتیجه گیری رابطه مستقیمی وجود دارد.
آن طور که او توضیح میدهد، والدین این روزها نگرانیهایی دارند و حتی اگر آنها را به زبان هم نیاورند این نگرانیها را به فرزندانشان منتقل میکنند.
این مشاور خانواده تاکید میکند: به این ترتیب اگر بخواهیم اولویت بندی کنیم، میتوان گفت سلامت دانش آموزان و آرامش والدین پیش از آموزش و حضور در مدرسه قرار میگیرد.
بنابراین در چنین شرایطی حضور دانش آموزان در مدارس مفید نخواهد بود، زیرا زمینه برای یادگیری و لذت بردن آنها از حضور در مدارس فراهم نیست.
یک کارشناس روابط بینالملل در گفتگو با جامجمآنلاین مطرح کرد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد